Beleidsplan Stichting Kunst en Cultuur Stedelijk Museum Kampen
Vastgesteld in de bestuursvergadering van 2 juli 2020
Inleiding
De afgelopen twee jaar 2018 en 2019 hebben voor het bestuur van de stichting Kunst en Cultuur Stedelijk Museum vooral in het kader gestaan van de voorgenomen verzelfstandiging van het museum. Twee interim-directeuren zijn na de pensionering van Stan Petrusa actief geweest om dit voor te bereiden en te realiseren. Het bestuur was voor hen gesprekspartner bij het ontwikkelen van beleid en de uitvoering ervan. Met raad en daad, advies en ondersteuning stond het bestuur de directeur en de staf terzijde. Ook trad het bestuur waar nodig op als gesprekspartner van het College van B en W en de gemeenteraad. Het bestuur verleende ook zijn steun aan het museumbeleid door op gezette tijden financieel bij te dragen aan exposities, publicaties en aankopen. Dit op basis van het beleidsplan dat in januari 2017 is vastgesteld en met de kaders die daar werden gesteld.
De bestuursleden benutten hun eigen netwerken om het bestaan van de stichting onder ogen te brengen bij belanghebbenden en geïnteresseerden. Eén bestuurslid was voortdurend actief in het werven van sponsors. Deze akker vraagt veel bewerking in de vorm van ploegen, zaaien en begieten, terwijl de oogst gekoesterd moet worden vanwege de inhoud en niet vanwege de omvang, de schuren raken er niet door gevuld.
Eind 2019 is de teerling geworpen. Het museum blijft de komende jaren onder de paraplu van de gemeente Kampen. Dat geeft duidelijkheid voor de directie, de medewerkers en de vele vrijwilligers. Met Nynke van der Wal heeft het bestuur een enthousiaste en deskundige directeur ontvangen die beleid voor de lange termijn kan ontwikkelen en uitvoeren.
Voor het bestuur van de stichting Kunst en Cultuur Stedelijk Museum Stedelijk Museum Kampen is het nu ook duidelijk dat zijn taak in de huidige vorm blijft bestaan. In deze beleidsvoornemens brengt het bestuur tot uiting hoe hij de komende drie tot vijf jaar denkt te gaan opereren. Hierbij staat enerzijds de eigenstandigheid van de stichting voorop en anderzijds de relatie met het Stedelijk Museum en terrein van de cultuur in de gemeente Kampen.
Doel
De Stichting is in 2003 opgericht om het Stedelijk Museum Kampen “in materiele en immateriele zin te ondersteunen in de meest ruime zin van het woord.”(art 2 Statuten) . Daarbij gaat het er vooral om dat het museum een gezonde financiële basis kent. Aangezien het museum onderdeel uitmaakt van de gemeentelijke organisatie Kampen is het voor het museum zelf niet mogelijk om via fondswerving en sponsoring gelden in te zamelen. Begroting en exploitatie van het museum bieden maar in beperkte mate ruimte voor het behoud en de uitbreiding van de collectie. Ook is het gewenst om van tijd tot tijd museale aankopen te doen van stukken die vrij onverwacht in beeld komen. Tenslotte doet zich regelmatig de gelegenheid voor om publicaties uit te brengen in de vorm van catalogi en boeken. Ook hiervoor is geld nodig.
Het bestuur van de stichting stelt zich ten doel om door het leggen van contacten met bedrijven en instellingen daadwerkelijk gelden in te zamelen en sponsorcontracten af te sluiten. Op die manier kan het museum beschermd en ondersteund worden in zijn voortbestaan.
Het bestuur vat echter zijn taak ruimer op. Hij wil zich binnen en buiten Kampen verder profileren op het terrein van kunst en cultuur met het doel deel te nemen aan beleidsvorming op dit terrein en zo het museum breder bekend te maken en op de kaart te zetten. Hieronder is die doelstelling uitgewerkt voor de komende tijd vanaf 2020.
Aankoopbeleid
Tot 2003 was in Kampen een kunstacademie gevestigd. Deze is later naar Zwolle verhuisd en opgegaan in kunsthogeschool ARTEZ.
Het ligt voor de hand om het werk aan te kopen van bekende docenten en kunstenaars die in Kampen lesgaven of hebben in Kampen gestudeerd en in de loop der jaren een (inter) nationale naam hebben opgebouwd. Aan de andere kant wil de stichting het werk aankopen van de gerenommeerde kunstenaars die in het museum en andere locaties in Kampen hebben geëxposeerd. Mede daardoor wordt er een interessante kunstcollectie van de 21ste eeuw gevormd die voor de komende genera- ties van waarde is. Het aankoopbeleid zal zich echter niet beperken tot het verwerven van hedendaagse kunst. Om dit te kunnen realiseren is het nodig om een “Kunstaankoop fonds” op te richten dat door de Stichting wordt beheerd. Zonder zo’n fonds kan het museum ook niet adequaat en tijdig reageren op het aanbod (via veilingen, galeries e.d.) van kunstvoorwerpen die voor Kampen van belang zijn.
Educatie
Er is een grote behoefte aan het betrekken van meer jeugd van zowel primair als secundair onderwijs bij het museum. Dit door middel van diverse educatieve projecten zowel binnen als buiten het museumgebouw. Voor de aan- schaf van educatieve benodigdheden als verf, inkt, kwasten, papier, laptops etc. ontbreken vaak de middelen. Hiervoor zou een “Educatie fonds” ingesteld moeten worden. Het museum zou graag vaker publicaties en catalogi willen realiseren en o.a. hiervoor externe expertise (wetenschappers/schrijvers) inschakelen. Vaak gaat het om vrij kostbare publicaties die het museum niet alleen kan financieren. Ook grote en multidisciplinaire projecten of activiteiten (o.a. festivals) met kunstenaars, musici, acteurs, schrijvers e.a. kan het museum met de huidige middelen niet alleen realiseren.
Sponsorwerving
Een tweetal bestuursleden is speciaal belast met het verwerven van sponsors. Zij bezoeken volgens een vastgesteld plan regelmatig bedrijven en instellingen met de bedoeling hen voor te lichten over de mogelijkheden van sponsoring van het museum. Het foldermateriaal en de website van de stichting zijn met het oog hierop samengesteld. De directeur vergezelt de bestuursleden bij hun bezoeken.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen incidentele en structurele sponsoring. Bij incidentele sponsoring gaat het vaak om eenmalige sponsoring van een activiteit, een project of de aankoop van een object.
Bij structurele sponsoring gaat het om een bijdrage in geld die zich uitstrekt over meerdere jaren.
Contacten
Het bestuur van de stichting onderhoudt een goede en constructieve relatie met het gemeentebestuur van Kampen, zowel B en W als de gemeenteraad. Contacten verlopen in het algemeen via de voorzitter en de directeur. Bij afspraken en andere contacten kan de directeur bestuursleden vergezellen in dien dat nodig of wenselijk wordt geacht. Voorts koestert het bestuur relaties met de vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum, culturele instellingen in Kampen, fondsen als het Cultuurfonds Kampen, Prins Bernard Cultuurfonds, lokale, regionale en landelijke fondsen, banken etc.
Speerpunten van beleid:
Het bestuur heeft een aantal speerpunten van beleid geformuleerd die in de komende periode verder uitgewerkt en uitgevoerd zullen worden. Het bestuur wil daardoor meer richting geven aan zijn functioneren en meer doelgericht en besluitvaardig opereren.
Financiële bijdragen van de stichting zullen meer dan tot nu toe gericht zijn op blijvende zaken. Er zullen geen aanvullende financieringen meer worden gedaan aan ad hoc zaken, zoals tentoonstellingen, catalogi etc.
Het bestuur zal jaarlijks in zijn begroting plafondbedragen opnemen waarbinnen bestedingen gedaan worden.
Sponsoring is van toegevoegde waarde voor de stichting en voor het museum. Culturele instellingen kunnen in deze tijd niet zonder bijdragen vanuit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Het beleid voor het werven van sponsors zal anders opgezet worden. De werving voor sponsors zal geïntensiveerd worden. Kleine sponsors en particuliere sponsors zullen meer in beeld gebracht worden.
Naast sponsoring zal er over nagedacht worden hoe op andere manieren geld gegenereerd kan worden. Daarbij kan ook hedendaags mecenaat binnen het blikveld komen.
Het bestuur wil het contact met en de klankbordfunctie voor de directeur intensiveren.
De samenstelling van het bestuur zal veranderen. Er komt een rooster van aftreden. Eind 2020 zal de secretaris vertrekken en eind 2021 de voorzitter. In 2020 zullen profielen voor bestuursleden worden opgesteld. Het bestuur zal uitgebreid worden tot vijf leden.
Het bestuur is gericht op een goede samenwerking met de Stichting Vrienden van het Stedelijk Museum. Het bestuur ziet geen meerwaarde in een samengaan van beide stichtingen.
De stichting zal haar werkterrein breder opvatten en zich meer in het gehele culturele veld van Kampen bewegen.
De stichting zal een andere naam krijgen. Deze zal meer aansluiten bij de ambitie om voor het hele culturele veld van Kampen van betekenis te zijn.
De stichting zal meer samenwerking nastreven met andere instellingen en organisaties die culturele activiteiten in Kampen bevorderen door het ondersteunen ervan.
Voor het beheer en de besteding van het vermogen wordt verwezen naar de financiële verantwoording.
Ons beloningsbeleid
De bestuursleden werken op vrijwillige basis en ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden.
Statutaire naam
Stichting Kunst en Cultuur Stedelijk Museum Kampen
Rekeningnummer
Een financiële bijdrage overmaken kan naar NL 79 RABO 010 163 903 ten name van Stichting Kunst en Cultuur Stedelijk Museum.
De Stichting Beschermers Stedelijk Museum Kampen (hierna: “Stichting”) is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk die zich ten doel stelt door het leggen van contacten met bedrijven en instellingen gelden in te zamelen en sponsorcontracten te sluiten te behoeve van het Stedelijk Museum Kampen. In verband hiermee worden door de Stichting persoonsgegevens van onze contactpersonen verwerkt. Graag maken wij u er op attent dat wij de persoonsgegevens die u ons verstrekt zullen verzamelen en gebruiken omdat dit noodzakelijk is om een eventuele (sponsor)overeenkomst met u te sluiten en uit te voeren. Dat geldt zowel voor onze (potentiële) sponsoren als voor partijen bij wie de Stichting zaken en/of diensten inkopen. Middels deze privacyverklaring wil de Stichting haar contactpersonen informeren over de wijze waarop zij omgaat met de persoonsgegevens die zij verwerkt.
Doel van de ververwerking van gegevens Bent u een (potentiële) sponsor van ons, dan gebruiken wij uw gegevens om u een overeenkomst te kunnen toesturen, te kunnen factureren en met u vlot en efficiënt te kunnen communiceren over de uitvoeringsaspecten van de overeenkomst.
Bent u een (potentiële) leverancier of andere opdrachtnemer dan zijn uw persoonsgegevens eveneens noodzakelijk voor de sluiting en uitvoering van de overeenkomst. Bij inkoop is dat nodig om u te kunnen laten weten aan welke specificaties of wensen een bepaalde zaak of dienst wat ons betreft dient te voldoen, een offerte-aanvraag te kunnen toesturen of een bestelling bij u te kunnen plaatsen, uw facturen te kunnen betalen en vlot en efficiënt met u te kunnen communiceren over andere aspecten van de overeenkomst.
U bent niet verplicht om ons uw persoonsgegevens te verstrekken. Als u ons geen of onvoldoende persoonsgegevens verstrekt, dan is het echter wel mogelijk dat wij aan de hiervoor genoemde werkzaamheden geen uitvoering kunnen geven.
Grond voor de verwerking van uw gegevens De persoonsgegevens die u ons verstrekt zullen worden verzameld en gebruikt omdat dit noodzakelijk is ter uitvoering van de met u gesloten overeenkomst.
Bent u een relatie van ons, dan gebruiken wij uw gegevens om contact met u op te kunnen nemen voor doeleinden die in het belang zijn van de Stichting. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan het bespreken van een eventuele (verdere) samenwerking, het verstrekken en verkrijgen van informatie en het onderhouden van ons netwerk. Deze verwerkingen zijn gebaseerd op het gerechtvaardigde belang van de Stichting.
Soort persoonsgegevens Wij verwerken de volgende gegevens: naam, adres, telefoon, e-mailadres, KvK-nummer en BTW-nummer. Er worden geen bijzondere persoonsgegevens van u verwerkt.
Doorgifte aan derden In verband met de uitvoering van een overeenkomst met u is het mogelijk dat wij uw persoonsgegevens moeten verstrekken aan derden. Dat kunnen partijen zijn aan wie de Stichting middelen ter beschikking stelt of die in haar opdracht werkzaamheden uitvoeren of producten leveren. De Stichting borgt in die gevallen dat deze derden uw gegevens rechtmatig verwerken en passende beveiligingsmaatregelen treffen.
Bewaartermijn persoonsgegevens Uw persoonsgegevens zullen niet langer dan noodzakelijk bewaard worden. Indien u informatie bij ons heeft opgevraagd, maar u geen sponsor of zakelijke relatie bij ons geworden bent, zullen wij uw gegevens uiterlijk één jaar na ons laatste contact verwijderen. Ook indien wij een offerte van u hebben ontvangen, maar wij geen klant van u zijn geworden, zullen uw persoonsgegevens uiterlijk één jaar na ons laatste contact worden verwijderd.
Bent u wel sponsor of een zakelijke relatie bij ons geworden of wij bij u, dan zullen wij uw persoonsgegevens bewaren voor de duur van zeven jaar na het einde van het boekjaar waarin de overeenkomst met u volledig is uitgevoerd. De periode van zeven jaar komt overeen met de periode waarbinnen wij verplicht zijn onze administratie te bewaren voor de Belastingdienst.
Uw rechten U heeft het recht om ons te vragen om uw eigen persoonsgegevens te mogen inzien. Als daartoe aanleiding bestaat, kunt u ons ook verzoeken om aanvulling van uw persoonsgegevens of om het wijzigen van onjuistheden. Daarnaast heeft u het recht om te vragen om uw persoonsgegevens te wissen of het gebruik van uw persoonsgegevens te beperken. Ook kunt u bij ons bezwaar maken tegen het verzamelen en gebruiken van uw gegevens of een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Tot slot kunt u ons verzoeken om verkrijging van uw persoonsgegevens of overdracht van die gegevens aan een ander. Om uw rechten te kunnen uitoefenen kunt u zich wenden tot: Stichting Beschermers Stedelijk Museum Kampen, 8261 CK Kampen, 038-3317361, hrs@schaafsmaenpartners.nl Ook met vragen of voor meer informatie over het verzamelen en gebruiken van uw persoonsgegevens kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
Wijzigingen De Stichting behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in de privacyverklaring. Wij adviseren u dan ook regelmatig de privacyverklaring te controleren.